Laddar

Undersökning: Vanliga hotellprylen ratas av svenskarna

Foto: Pixabay.

Resesajten Momondo har tagit reda hur resenärer prioriterar inredningen på hotellrummet.

delningar

Den klassiska minibaren som vi ofta finner på våra hotellrum under semestern är ett uppskattat inslag för många hotellgästande turister. Dock inte för svenskarna.

Enligt en ny undersökning från hotell- och resesöksajten Momondo är den klassiska minibaren inte alls av vikt när det ställs mot andra erbjudanden vid val av hotell.

Att ta sig en liten drink på hotellbalkongen från minibarens utbud är inte vanligt bland de svenska turisterna. Undersökningen visar att så få som sex procent av svenskarna uppger förekomsten av minibar som ett viktigt inslag när man väljer hotell. Det står i stor kontrast till de allra flesta nationaliteter.

Exempelvis uppger mer än varannan brasilianare att minibaren är en av de mest väsentliga inslagen att värdera när det kommer till val av hotell.

Sverige, tillsammans med de övriga nordiska länderna, hamnar längst ner på listan över de som sätter ett värde på minibaren. Bara japanerna värderar minibaren ännu mindre.

– Förekomsten av just minibar är faktiskt en av de frågor som vi ser stor skillnad på svaren beroende på nationalitet. Bland just svenskarna värderas det väldigt lågt och istället prioriteras att frukosten ingår i priset, samt om det finns gratis WI-FI, säger Carl Sundberg, svensk talesperson för Momondo.

Andel som svarar att minibar är av väsentlig vikt vid val av hotell:

1. Brasilien - 51%

2. Indien - 22%

3. Argentina - 17%

4. Rumänien - 15%

5. USA - 15%

Bottenlista:

22. Norge - 9%

23. Finland - 6%

24. Danmark - 6%

25. Sverige - 6%

26: Japan 3%

Källa: Momondo.

Relaterade artiklar