Laddar

TV: Så får du till ett helkroppspass med otippade redskap

24Sveriges skribent Emelie Elmes har fantasifulla tips för träning i hemmet.

delningar

Träningsredskap finns överallt omkring oss. Med lite fantasi går det att få till riktigt bra träningspass med det mest otippade redskapet. Förutom stolar, hemmagjorda hantlar och barnen som tyngder så är dammtrasorna ständigt återkommande redskap hemma hos oss.

Det går att få till riktigt tuffa och effektiva träningspass och när jag har begränsat med tid så är dammtrasorna en personlig favorit.

Egentligen kan du använda två strumpor eller vad som helst som glider bra men dammtrasorna kanske ger känslan av ett lite renare golv om inte annat.

Enbensknäböj Gör såhär: Gå bara så djupt att du känner att du har kontroll över övningen. Håll buktryck och stolt bröst. Upprepa på andra benet. 20-30 sekunder/ben.

Höftlyft med bendrag Gör såhär: Pressa upp höften mot taket. Glid lugnt och kontrollerat ut och in med fötterna. Fokus på att pressa upp höften hela tiden. Tuff övning som känns ordentligt i rumpa och baksida lår. 20-30 sek

Mountainclimber Gör såhär: Händerna under axlarna. Naturlig rygg och spänning i magen. 20-30 sek

Armhävning Gör såhär: Ännu en riktigt tuff övning. Jag väljer att göra den på knä men det går såklart lika bra att köra på tårna. I tricepsarmhävningen jobbar du främst med baksidan av armen.

Här ska armbågarna gå nära kroppen. Glid ut i bred armhävningsposition, här är det främst bröstet som jobbar. 20-30 sek

Kör övningarna i ett svep om du orkar. Vila en minut efter alla övningarna. Det blir fem övningar eftersom du kör på båda sidorna på den första övningen. Upprepa hela proceduren 3-4 gånger. Lycka till!

Emelie Elmes

 

Relaterade artiklar