Laddar

SJ inför vintern: ”Har lärt oss läxan från i fjol”

Foto: Arkiv.

Tågbolaget menar att man står bättre rustade den här vintern.

delningar

Vintern närmar sig med stormsteg och SJ meddelar nu att man arbetat för fullt med förberedelser under hösten. Extra fokus har i år lagts på att se över förra årets problem med hjulskador – och att se till att det inte upprepas. 

– Ja, vi har gjort ett gediget förberedelsearbete i år och har lärt oss läxan från i fjol med brist på hjul och svarvkapacitet. Vi har också haft möten med Trafikverket, som blivit bättre på exempelvis snöröjning de senaste åren. Känslan är att även de är bra förberedda. Så vi har ett bra utgångsläge. Nu får vi se vad vintern bjuder på för utmaningar, säger Fredric Tylenius på SJs trafikledning. 

Förra året drabbades Sverige av en långvarig vinter som samtidigt pågick över hela landet. 

– Den var ovanligt långvarig och pågick samtidigt över hela landet. Stora temperaturväxlingar innebar att vi fick problem med våra hjul. Bristen på svarvkapacitet, som behövs för att åtgärda hjulskador, ställde till det ytterligare för hela branschen. Därför har vi mycket större lager av reservhjul i år. Vi har även beställt mer underhållstid hos våra leverantörer och utökat öppettiderna på svarven, säger Fredric Tylenius. 

SJ har fått kritik för hur de hanterat tidigare vintrar. Och en vanlig fråga är ”Hur svårt kan det vara, det är ju vinter varje år”.

– Vintern med snö och kyla innebär självklart utmaningar för SJ, våra fordon och för Trafikverket, som har ansvar för spår och snöröjning. Men man får inte glömma att tågen generellt går bra även under vinterhalvåret, även om situationer med extremt väder kan ställa till det. Det är också viktigt att komma ihåg att tågtrafiken nästan fördubblats på 20 år. Det är positivt i grunden, men ställer stora krav vintertid då fordonen ska avisas och underhållas.

Relaterade artiklar