I samarbete med annonsör

Orrefors Park siktar mot nytt besöksrekord: "Intresset ökar"

Sedan Ingemar Andersson valde att investera i sommarhyttan i Orrefors gått in i en ny era. – Det är ett starkt varumärke som helt enkelt är för bra för att bara försvinna, säger Andersson.

delningar

Orrefors glas är ett världskänt varumärke som satt det lilla samhället utanför Nybro på kartan. Det gamla glasbruket har under åren besökts av turister ifrån hela världen som kunnat prova på glasblåsarkonsten längs resan genom Sverige.

Men börsraset 2008 satte glasbruket i uppförsbacke och 2013 kom beskedet att Orrefors tvingades lägga ner och 130 anställda sades upp.

2017 skrevs dock historia på nytt när den ekonomiska föreningen Glasrikets skatter med Ingemar Andersson, Koncernchef på Liljas Bil AB, i spetsen bestämde sig för att köpa museeinnehållet från Orrefors Kosta Boda, bestående av bland annat glas, skisser fotograf. Föreningen är starkt lokalt förankrade i hembygden och 2016 bestämde sig Ingemar för att bygga en sommarglashytta.

– Vi var en liten arbetsgrupp som träffades hemma på min altan den första juni 2016. Vi bestämde oss för att vi ville bygga en glashytta och fick bygglov den fjärde maj 2017. Den femtonde satte vi spaden i marken och rustade upp och rekryterade personal, säger Ingemar Andersson.

Den förste juli öppnade sommarglashyttan som blev Sveriges första gröna glashytta, med väggar gjorda av växter. Hyttan är placerad i parken inne på det anrika bruksområdet som nu blivit Orrefors Park.

Ingemar Andersson och Jeanette Lennartsdotter, vd och kreativ ledare för Orranäs Bruk AB.

Initiativtagarna tog vara på den kompetens som traditionsenligt fanns i närområdet och fick igång glasblåseriet igen.

– Den stora kostnaden är personalkostnaden och energikostnader i glasbruket. Vi ska kunna ha mellan 1100 - 1200 grader dygnet runt, så länge säsongen rullar, säger Ingemar Andersson som med sitt konst- och hembygdsintresse såg det som ett självklart val att investera i Orrefors.

Sedan starten har besökarantalet ökat kraftigt och i år räknar man med 20 000 besökare. Gästformgivare som systrarna Gate och Olle Brosén har kommit till bruket tillsammans med turister från hela jordklotet.

– Orrefors är ett starkt varumärke och helt enkelt för bra för att bara försvinna. För de internationella besökarna är det Ikea, Volvo och Orrefors man känner till som typiskt svenskt, säger Ingemar Andersson.

Under 2017 och 2018 investerade man i ny utrustning och shoppen byggdes ut för att anpassas till det stigande antalet besökare. Responsen från både bygden och omvärlden har varit positiv.

– Det har varit väldigt positivt och vi har fått både lokal- och riksbevakning när det kommer till media. Det är mycket långväga besökare och vi märker att många som varit här för kanske tio år sedan droppar in igen.

Nu ser organisationen fram emot ett spännande 2019 när Orrefors Park ska ta nästa steg.

– Vi ska vässa klorna och synas mer på marknaden och vara ute på fältet. I övrigt fungerar allting och vi ska inte göra några investeringar utan fortsätta bygga på det vi har gjort de här två åren. Shoppen blev dubbelt så stor förra året och vi fortsätter få in mycket event-förfrågningar där vi ordnar mat och glasblåsning. Vi har kapacitet att ta emot konferensgäster och där ser vi ett intresse som ökar, säger Ingemar Andersson.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar