I samarbete med annonsör

Måttfullhet inom spelreklam

Flera svenska mediekanaler samarbetar idag med olika spelbolag genom att publicera deras annonser. Expressen har även startat en egen spelsajt.

delningar

Nästan all modern media får intäkter genom annonser som placeras av olika bolag. Det är inte någonting nytt och annonser har alltid använts som en intäktsmodell i media. Mediabranschens kris har dock utvecklat ett behov av nya intäktskällor och det har därför blivit något vanligare att se olika former av marknadsföring i tidningar och på TV.

Vilken typ av annonser det är som visas är upp till mediekanalerna själva så länge annonserna följer svenska marknadsföringsregler. 

All marknadsföring skyddas av kommersiell yttrandefrihet. Det innebär i korthet att alla spelbolag som får producera tjänster och varor lagligt har rätt att marknadsföra sig. Ett exempel är de nätcasinon som finns listade på https://casinonutanregistrering.com/ eller på sidor som https://casinoutanomsättningskrav.se.

Att få informera om vilka produkter som finns i deras sortiment är deras rättighet, så länge det följer ramen för etiska regler och gällande lagstiftning. 

Efter förändringen av spellagen som började gälla den 1 januari 2019 får alla casinon med svensk licens marknadsföra sig i Sverige. Tidigare var bolagen tvungna att marknadsföra sig hos mediahus eller på kanaler som är registrerade utomlands, för enbart statligt ägda spelbolag hade lov att annonsera i svensk media.

Förändringen har lett till att det syns lite mer reklam för olika spelbolag än tidigare, men reklamen är mer kontrollerad. Spellagen förde med sig större möjligheter för myndigheterna att kontrollera att spelbolagen följer de svenska reglerna för marknadsföring och kontrollerna har skärpts efter spellagens inträde.

Kraven som ställs av myndigheterna är att marknadsföring av spel ska vara måttfull och att den inte får vända sig till barn och ungdom. Direktreklam till personer som på egen begäran har stängt av sig från pengaspel eller som har blivit avstängd av spelbolaget är inte tillåtet.

Det är licensinnehavarna som är ansvariga för marknadsföringen, men Spelmyndigheten kan ingripa om kraven på marknadsföring inte följs.

Riktlinjer från branschen

Spelbranschens riksorganisation Sper har flera riktlinjer för etisk och måttfull marknadsföring som branschorganisationens medlemmar har enats om. Riktlinjerna hjälper till att tolka lagen och i vissa delar går de även längre än lagen. 

Spers riktlinjer för marknadsföring är:

Marknadsföring ska ske i en anda av spelansvar

Marknadsföring ska vara vederhäftig och inte vilseledande

Måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring

Marknadsföring med hjälp av tilläggsförmåner

Marknadsföring ska inte riktas särskilt mot minderåriga

Sponsring ska ske i en anda av spelansvar

Information om spelrelaterade problem

Marknadsföringen ska inte utformas så att den upplevs som påträngande

Det oklara kravet på måttfullhet

När ett casino på https://nätcasinoutankonto.se gör reklam om att besökare kan spela utan konto är det lagligt om reklamen är måttfull och inte vilseledande. Exakt vad måttfullhet innebär är dock ännu oklart och diskuteras idag mellan spelbolagen och myndigheterna. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har till exempel krävt att spelbolagen ändrar sin marknadsföring till att bli mer måttfull med slutdatum den 31 mars 2019.

Regeringen har även skärpt kravet på spelmarknadens tillsynsmyndigheter Spelinspektionen och Konsumentverket. I september måste myndigheterna rapportera till regeringen vad de har gjort för att få spelreklamen mer måttfull. Spelbranschen har i sin tur riktat kritik mot Konsumentverket (KO) eftersom de anser att det inte finns tillräckligt med klara riktlinjer om vad måttfullhet faktiskt innebär. 

Trots oklara regler bestämde Konsumentverket under 2018 att ta bolaget bakom Ninja Casino till Patent- och marknadsdomstolen. Enligt KO bryter bolaget mot lagens krav mot måttfullhet i sin marknadsföring och påstår även att deras reklam är påträngande eftersom den har lagts i pop-up-annonser som måste klickas bort.

Det är den första gången som spelreklamens måttfullhet prövas i svensk domstol. KO hoppas att fallet kommer att hjälpa till att få fram en praxis på området.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.