Familjeföretaget från Nybro jubilerar

Han startade 1989 med tre anställda – idag har familjeföretaget uppemot 500.

delningar

1989 fick Krister Engdahl frågan av sin vän Lars Pettersson om han ville göra honom sällskap vid köpet av Orrefors taxi från Kenneth Eriksson.

Krister som då jobbade på Stålprodukter i Nybro var inte sen med att haka på utan valde att slå till.

– Det hela började med att min kompis Lars fick frågan om han ville köpa upp bolaget Orrefors taxi av Kenneth Eriksson som då ägde det. Lars ville ha med sig en kompanjon och frågade mig. Jag och Lars kände varandra sedan mopedtiden och när jag fick frågan så kändes det rätt att hoppa på tåget, säger Krister Engdahl.

17 maj 1989 tog Krister och Lars över Orrefors taxi som då hade två taxibilar och en skolbuss till förfogan.

– Det var jag, Lars och en heltidsanställd som härjade på den tiden. Då var taxibranschen reglerad så första året omsatte vi 1,2 miljoner kronor. Vi jobbade och körde mycket, säger Engdahl.

Över en natt gick taxibranschen i Sverige från hårt reglerad till en av världens mest oreglerade när regeringen beslutade att avreglera taximarknaden till mångas jätteförvåning.

– Det var många som fasade över beslutet men vi tyckte tvärtom. För oss öppnades en hel värld istället för lilla Orrefors. Avregleringen var nog startskottet för vår verksamhet. Vi var ganska snabbt inne i Nybro och vann trafik efter det, säger Krister.

Det lilla taxibolaget Orrefors taxi gick tillsammans med fem andra taxibolag ihop och bildade Nybroortens förenade taxi.

– Det fanns hela 13 taxibolag i Nybro och vi var lite för små för de stora tårtbitarna. Så vi bildade tillsammans med fem andra taxibolag Nybroortens förenad taxi och tillsammans vann vi upphandlingen i kommunen på färdtjänst och skolskjut. Det var en milstolpe för oss, säger Krister och fortsätter.

– Dock så rörde det upp en hel del känslor här inne i tätorten. Jag kommer ihåg att dåvarande kommunalråd ringde upp mig och frågade om vi kunde backa från tätorten med det ville vi absolut inte.

Den nybildade alliansen av taxibolag vann allt fler upphandlingar och efter en tid kände duon att de ville bryta sig loss.

– När vi vann upphandlingen av sjukresor i Kalmar så blev vi etablerade på allvar. Då valde vi att sälja vår del av Nybroortens förenade taxi och satsa på oss själva, säger Krister.

1998 bestämde sig företaget för att slopa namnet Orrefors Taxi och istället satsa på Flexbuss.

– Vi ändrade namn eftersom vi var starkt förknippade med en ort. Det var en alldeles för tajt kostym för oss så vi beslutade att ändra namnet och lämna den privata taxiverksamheten. Istället valde vi att styra bolaget mer mot upphandlingar av sjukresor, färdtjänst och skolresor, säger han och fortsätter.

– Det var viktigt för oss att inte ha någon anknytning till någon ort utan vi ville satsa på att verka i hela södra Sverige.

Efter etableringen i Kalmar fortsatte sedan Flexbuss att vinna allt fler upphandlingar i bland annat Kronobergs och Jönköpings län.

– Det gick bara av farten och idag står vi med verksamhet från Karlsborg i norr till Höör i söder och Tranemo i väst, säger Krister.

Det lilla företaget med tre anställda och 1,2 miljoner kronor i omsättning har idag växt till ett företag med 300 fordon och ungefär 500 anställda.

– Vi verkar i 18 kommuner i landet och har gått från en omsättning på 1,2 miljoner kronor till 290 miljoner kronor, säger Krister.

2006 köpte Flexbuss upp Dackebuss som ett första steg i deras tillväxt. Därefter har företaget även köpt upp Kjellgrens och Stensö Buss.

– Vi ville ha många ben att stå på och såg det redan 98-99 att vi behövde vara mer stabila. Vi ville inte riskera hela verksamheten om vi bara hade satsat på en ort och en verksamhet, säger Krister.

Det verkar som att allting har gått spikrakt uppåt – har ni aldrig haft några svackor?

– Det är klart att vi har haft svackor men inga ekonomiska direkt. Det är mer att vi har känt att vi har stått och stampat på en och samma plats. Sedan har det varit olika scenarior där vi har varit rädda för olika saker men aldrig något ekonomiskt, säger han och fortsätter.

– Vi har alltid stått med båda fötterna på jorden. Vi har inte sökt efter det materiella utan alltid velat återinvestera pengarna i vår personal.

Efter 30 år har Krister Engdahl tagit några steg tillbaka och är idag styrelseordförande. Sönerna Hampus och Sebastian har istället fått göra sig ett namn inom företaget.

– De har fått sina tjänster tack vare sina egna meriter. Jag är stolt över att två av mina äldsta barn finns i bolaget. De äger idag 15 procent av det, säger han.

Hampus studerade på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan och arbetar idag med upphandlingar. Sonen Sebastian började 2012 på företaget som busschaufför och har arbetat sig uppåt i företaget. Idag är han driftschef för fordon och depåer.

– Jag vill att grabbarna successivt tar mer plats och tar över ägarbiten i företaget. Det kommer ta ett tag och är en process i sig men det är något vi strävar efter, säger Krister.

På lördag intar uppemot 300 personer Liljas Arena när företaget ska fira sitt 30 års jubileum.

– Viktigaste kompetensen vi har är vår personal och jag hoppas att de kommer känna det på lördag att det är för de vi gör den här festen, inte att jag startade företaget för 30 år sedan. Utan vår personal hade vi aldrig stått där vi står idag, avslutar han.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar