Laddar

Dubbel smäll mot bilägare i sommar – skattehöjningarna kritiseras

"Detta visar hur den svenska skattepolitiken slår mot företag och hushåll utanför Stockholm".

1 person har regerat på denna nyheten

delningar

Bensin- och dieselpriserna steg nyligen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. 

Då höjdes bensinpriset med 20 öre till 16,16 kronor per liter, vilket gjorde att det svenska bensinpriset översteg 16 kronor per liter för första gången i historien.

Enligt Ulf Svahn, vd för SPBI, branschorganisationen för drivmedel i Sverige, berodde rekordet på det höga oljepriset.

– Den bakomliggande orsaken är att råoljepriset är väldigt högt och passerade 80 dollar i går. Där är den stora effekten, att råoljepriset ligger väldigt högt. Den andra effekten är att svenska kronan är väldigt svag vilket också spelar in på priset, sa Ulf Svahn nyligen till Dina Pengar.

Men enligt branschorganisationen Transportföretagen beror inte prishöjningen på oljepriset.

”Prisrekordet inträffar trots att oljepriset i dag är klart lägre än 2012 – cirka 80 dollar per fat jämfört med 120 dollar per fat 2012. Skatterna är däremot högre”, skriver de i ett pressmeddelande.

– Detta visar hur den svenska skattepolitiken med årliga automatiska skattehöjningar slår mot företag och hushåll utanför Stockholm. Till detta kommer att regeringen har aviserat en kilometerskatt som ytterligare höjer kostnaderna för företag runt om i Sverige och infört en flygskatt, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

Samtidigt börjar de nya beskattningsreglerna att gälla den 1 juli.

Det innebär att skatten blir dyrare för de nyregistrerade fordon som släpper ut mycket koldioxid, medan bilar som släpper ut lite eller ingen koldioxid istället får en premierabatt.

– Vidare kommer den ändrade fordonsskatten, det så kallade bonus-malussystemet, främst att ge bonusar till bilar i Stockholm medan malusen, extraskatter, belastar bilar som är vanliga på landsbygden, säger Ulf Perbo.

Även Allt om Bilars motorexpert Jan-Erik Berggren skriver i en debattartikel att staten står för både en vänsterkrok och en högerslägga i sommar.

”Fordonsskatten höjs och priset på bensin och diesel har aldrig varit högre, bland annat på grund av regeringens smyghöjning varje årsskifte”, skriver Berggren.

Transportföretagen kritiserar även de höga fordonsskatterna.

”Sverige är ett av Europas mest transportberoende länder där företagen har långa avstånd till sina marknader och de flesta hushåll baserar sitt vardagsliv på bilen. Att då välja att ha de högsta transportskatterna är en riskfylld strategi om Sverige ska hålla ihop”, avslutar organisationen.

Relaterade artiklar