Laddar

Butiksägaren summerar första tiden: "Jag är jättenöjd"

"Det är en oerhört seriös etablering och startskottet på någonting större".

delningar

När Nybrosonen Sebastian Westerlund öppnar dörrarna till en av Kalmar citys senaste butikstillskott vandrar vi igenom hela butiken och slår oss ned vid ett bord inne på kontoret. På golvet och längs väggarna står flera kartonger uppstaplade och uppradade.

– Det är julrush, konstaterar Sebastian med ett leende.

Den 27:e september öppnade han upp portarna för den nya present- och heminredningsbutiken i Kalmar – SAKLIGHETER. Totalt är det sex anställda i olika roller och butiken står just nu inför en hektisk period då julen är runt hörnet.

Att butiken hann öppna upp innan julen är positivt menar Sebastian.

– Man ska inte underskatta julhandeln, det är en jätteviktig del. Förutom att det genererar försäljning så handlar det för oss om att få in kunden i butiken första gången och att visa upp att vi faktiskt finns, då är julhandeln ett bra tillfälle, säger han och fortsätter:

– Och det är klart att det kanske hade varit tuffare att öppna andra januari och sen behöva jobba in oss där, men Kalmar är trevligt på det sättet att det är mycket som händer året om – så det hade nog gått bra att öppna på vårkanten ändå.

Hur har den första tiden varit?

– Jättebra. Vi har fått ett trevligt och bra bemötande och vi har kört på från första dag. Det är en oerhört seriös etablering och startskottet på någonting större. Och det känns som om vi redan från start har hittat rätt rent plattformsmässigt. Det har verkligen varit en rolig start.

Inför öppningen och lanseringen var såväl förhoppningarna och förväntningarna många och höga och de har initialt infriats.

– Jag hade en förväntning på att kunden skulle se vårt koncept – och där är jag jättenöjd, för kunden har sett konceptet som jag vill att man ska se. Alltså, att det är en rolig butik med bra och fräscha saker som man faktiskt vill ha – till ett bra pris.

Ja, hur har responsen varit från Kalmarborna, vad har du hört?

– Det man hör från vänner och bekanta är att den generella kommentaren är positiv. Att vi upplevs som en rolig butik där det finns mycket roliga och trevliga saker, att vi har en schysst prisbild. Sen har vi grejer att jobba på och utveckla och det är vi medvetna om. Och utan konstruktiv kritik kan vi aldrig bli bättre – och det är nyckeln.

Det talas ofta och mycket om att den fysiska butiken håller på att fasas ut till förmån för E-handel, något som givetvis inte undgått Westerlund, som välkomnar den utmaningen med öppna armar.

– Jag tror att man måste vara medveten om sin affärsmodell och vara medveten om att världen förändras och att man måste vara på alerten, för det går verkligen snabbt idag. Man kan inte blunda och säga att internet bara är en fluga och ignorera den. Sen finns det en väldigt driven centrumförening med Lisa (Söderholm, centrumutvecklare) i spetsen som är fantastiskt driftiga och det händer mycket.

Du nämnde tidigare att det här är startskottet på någonting större, vad finns i pipelinen?

– Vi har många spännande projekt på gång och det är en lång lång resa. Men nästa steg ligger naturligt att visa upp en närvaro på nätet. Sen så får vi se, det kan bli fler butiker och självklart finns det en målbild om det. Sen om det blir om tre år eller om fem år, det får vi se.

Relaterade artiklar