Här är skatteverkets viktiga meddelande till hela Sverige | Nyheter i Nybro- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Här är skatteverkets viktiga meddelande till hela Sverige

Svenskar runt om i hela landet berörs av skatteverkets viktiga meddelande.

Magnus Jansson

Kl.17:01, 27 januari, 2018

Här är skatteverkets viktiga meddelande till hela Sverige
Foto: Arkiv

Ett tekniskt fel hos Skatteverket har orsakat stora problem under de senaste dagarna då ett antal utskick inte gått iväg i rätt tid till mottagarna. Därför får cirka 8000 företag beslut om skatt att betala, moms och arbetsgivaravgift – med förfallodag som redan är passerad eller infaller inom kort.

Myndigheten skriver i ett pressmeddelande att man kommer flytta fram förfallodagen 30 dagar och se till så att ingen ränta påförs. Skatteverket beklagar också det inträffade och ber om ursäkt för den oro som brevet kan ha orsakat.

Inom några dagar kommer mottagarna kunna se den nya förfallodagen på skattekontot.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Här är vinnarna av byggnadspriset 2018

De vann före Gunnar Theanders freskomålning och en släktgård från 1800-talet i Stödstorp.

Faton Pasho

Kl.06:47, 21 maj, 2018

Här är vinnarna av byggnadspriset 2018
Foto: Privat

Nybroborna sa sitt i omröstningen – huset på Storgatan, där NybroExtra ligger är årets pristagare av byggnadspriset 2018.

– Jag blir nästan rörd, säger Loa Arvidsson från NybroExtra när 24Nybro når han på telefon.

I oktober 2016 tog företaget över fastigheten och började med att renovera och fräscha upp både invändigt men också utvändigt.

Efter hjälp av lokala hantverkare lyckades NybroExtras ägare skapa en traditionell, historisk, funktionell men även modern byggnad och efter att Nybroborna fått vara med i röstningen vann huset omröstningen överlägset.

Tänk om denna förtjänstfulla renovering kunde fungera som stafettpinne och locka fler fastighetsägare till att på ett hänsynsfullt sätt se om fasaderna i Nybros fina stadskärna, löd motiveringen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enorm prisökning på glass – här är anledningen

Här är glassfavoriten som har ökat mest i pris.

Matilda Larsson

Kl.13:56, 19 maj, 2018

Enorm prisökning på glass – här är anledningen
Genrebild: Pxhere.

Under sommaren är glass ett måste för många.

Den som har varit uppmärksam har dock märkt att glassen tycks ha blivit dyrare genom åren.

Det stämmer – på tjugo år har till exempel en Daimglass blivit 78 procent dyrare, vilket Di först rapporterade.

År 1998 kostade en Daimglass 14 kronor styck, i dag har priset gått upp till 25 kronor. Bland annat glassföretaget Sia har höjt sina priser med tio procent bara det senaste året.

Enligt Rolf Frid, vd på Sia, är det råvarorna som påverkar priset mest.

–Vi höjer när råvarupriserna går upp. Gräddpriset har gått upp 35 procent i år i jämförelse med föregående år, säger han till Di.

Det är dock inte bara grädden som har gjort våra plånböcker tommare. Även priset på vanilj har ökat, under en längre tid. Cyklonen Enawo som ödelade stora delar av vaniljodlingen på Madagaskar förra året, har lett till brist på äkta vanilj.

Tack vare långa kontrakt som många glassföretag har med sina vaniljleverantörer, har det dock kortsiktigt inte en lika stor prispåverkan enligt Rolf Frid.

Kostnaden kan dock bli mer synlig för nya glassleverantörer.

– Om man i dag vill gå från arom till äkta vanilj i förpackning så går det nästan inte att köpa över huvud taget. Vi har ju jobbat med äkta vanilj under lång tid, så vi är vana, säger Rolf Frid till Di.

Det finns dock positiva nyheter – den glass som har gått upp minst i pris är den klassiska isglassen Piggelin, som bara har haft en prisökning på två kronor de senaste 20 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng