Åtta onödiga böter – så slipper du dem | Nyheter i Nybro- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Åtta onödiga böter – så slipper du dem

Snö på biltaket och översnöade vägskyltar – de här missarna kan leda till dryga böter.

Matilda Larsson

Kl.14:01, 1 januari, 2018

Åtta onödiga böter – så slipper du dem
Foto: Arkiv.

Under vintern finns det många bilister som glömmer att tänka på de småsaker som kan ge irriterande böter.

Allt om bilar har därför pratat med trafikpolischefen Tony Östh för att tipsa om hur du undviker onödiga böter.

1. Snö på biltaket eller motorhuven
Snö på taket eller motorhuven faller ofta av när du åker i väg. Det riskerar att förstöra sikten för dig eller någon bakomvarande förare och är därför inte tillåtet.

– Att bli bötfälld för att det bara ligger snö där är osannolikt. Men du har ansvar för att det inte far i väg och stör andra förare. Det är samma sak som om en lastbil har is på kapuschongen där bak – far det i väg och träffar någon annan kan det bli vårdslöshet i trafik, säger Tony Östh, gruppchef för trafikutredningen i Göteborg.

2. Kör inte i fel fil
Att köra långsamt i mitten- eller vänsterfilen är emot reglerna, som säger att du måste ligga i det körfält längst till höger som är tillgängligt. Regeln gäller förutsatt att vägen har en hastighetsbegränsning över 70 km/h.

– Vänsterfilen är ju ett omkörningsfält, sen finns det en del som ligger där och såsar. Då har man ingenting där att göra, och man riskerar att blockera vägen för någon som vill göra en omkörning, säger Tony Östh.

3. Torka av din smutsiga registreringsskylt
Registreringsskyltar måste kunna avläsas. Det tar inte mer än 20 sekunder att torka av skylten, men det kan spara dig 1 500 kronor.

4. Håll inte för låg fart
Inte alla känner till att det inte är tillåtet att köra för långsamt. Reglerna säger att körningen måste anpassas så att man inte stör andra i onödan. Tro det eller ej: Det finns svenskar som fått böter för att de kört för sakta.

5. Undvik tomgångskörning
Många startar bilen och låter den stå på tomgång medan de borstar snö eller skrapar rutor. Det finns tydliga regler för hur länge bilen får stå.

– Det finns regler för i varje kommun hur länge du får stå på tomgång. Snittet för vad som är tillåtet är mellan 1-2 minuter.

6. Inga smutsiga lyktor
Det är inte bara rutor som måste hållas fria från smuts, is och snö. Även bilens fram- och baklyktor måste hållas rena. Annars kan det bli böter. Anledningen är att ljuset helt enkelt inte syns lika bra om glaset täcks av smuts.

7. Glöm inte dubbdäck på släpet 
Om du tänker dra ett släp eller en husvagn räcker det inte med att vinterrusta bilen. Om en bil är utrustad med dubbdäck säger nämligen reglerna att även ditt släpfordon måste ha dubbdäck.

– Har bilen dubbdäck ska släpet också ha det, säger Tony Östh.

8. Översnöade trafikskyltar
Fartöverträdelser där föraren hävdat att den tillåtna hastigheten inte gått att se, har varit uppe i rätten ett antal gånger. Domstolarna har dömt olika från fall till fall, beroende på om överträdelsen uppfattats som uppsåtlig eller inte.

Som tumregel gäller en hastighetsskylt även om den är översnöad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget

Allt färre omkommer i trafiken, enligt nya siffror.

Matilda Larsson

Kl.10:52, 25 april, 2018

Lägsta antalet döda i trafiken – sedan andra världskriget
Foto: Wikimedia Commons/Holger.Ellgaard.

Förra året dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan. Det visar Trafikanalys officiella statistik om vägtrafikskador.

Det är det lägsta antalet omkomna sedan andra världskriget. Av de omkomna var 18 procent 75 år och äldre. Många av de äldre som omkommer är oskyddade trafikanter.

Av de 253 omkomna var 77 procent män. Majoriteten av de omkomna alkoholpåverkade personbilsförarna förolyckas i singelolyckor. Förutom omkomna, ledde vägtrafikolyckor under 2017 till att cirka 2 300 personer skadades svårt och ungefär 17 400 skadades lindrigt, enligt polisens rapportering.

Av dem som omkom i vägtrafiken förra året var en knapp fjärdedel mellan 0–24 år. Av de omkomna var tio barn, det vill säga under 18 år.

I relation till åldersgruppernas storlek är risken att omkomma i trafiken störst bland unga vuxna 18 – 24 år och bland de äldsta, 75 år och äldre.

– Bil är totalt sett det vanligaste färdmedlet bland de omkomna. Skillnaderna är dock stora mellan olika åldersgrupper. Bland de äldsta är hälften av de omkomna oskyddade trafikanter – främst cyklister och gående. Bland unga vuxna som omkommer dominerar istället bilen stort, följt av motorcykel, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.

Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av de 4 400 allvarligt skadade i trafiken. Nästan 80 procent av de allvarligt skadade cyklisterna skadades i en singelolycka. En förutsättning för att minska antalet allvarligt skadade är därför att förbättra säkerheten för cyklister och för dom som färdas i personbil.

Vanligaste olyckstypen bland dödsolyckorna var singelolycka med motorfordon, nästan fyra av tio, följt av mötesolyckor mellan två motorfordon, 17 procent, samt kollision mellan motorfordon och fotgängare,15 procent.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem

Har du redan fixat däckbytet eller är det på gång? Här kommer några punkter med saker som är bra att tänka på innan du börjar köra runt med sommardäcken.

Mia Martelleur

Kl.11:51, 23 april, 2018

LISTA: Fällorna vid däckbytet – så undviker du dem
Foto: Pixabay / Wikimedia commons.

Däckbytarsäsongen är i full gång, men det är många som begår misstag när de byter tillbaka till sommardäcken.

– Det är lätt hänt att man går i de vanliga fällorna vid ett däckbyte. Många missar att kontrollera däckens skick innan man sätter på dem, säger Marcus Fredriksson, VD på mekster.se

Han betonar också att säkerheten är det värsta misstaget som många missar.

– Plant underlag, åtdragen handbroms, ettans växel i, rätt verktyg och utrustning skapar goda förutsättningar för ett säkert däckbyte och bra resultat, säger Marcus Fredriksson.

Mekster har listat flera tips på saker du bör tänka på vid ditt däckbyte.

  1. Kontrollera däcken. Granska däckens mönsterdjup, som ska vara minst 1,6 mm. Det kan du antingen göra med en mönsterdjupmätare eller genom att se så att slitbanan på däcket inte är i höjd med mönsterdjupsvarnarna. Undersök också däcken så att de inte har fått några sprickor. Gummi försämras med åren och påverkas av temperatur och inbromsning.
  2. Kontollera lufftrycket. Fel lufttryck gör att däcken slits snabbare och det försämrar även bilens köregenskaper. Kontrollera därför detta när du byter.
  3. Se över bromsarna. I samband med däckbytet kan det vara bra att också kontrollera bromsarnas skick. Det du bör se över är om bromsoken och bromsskivorna börjar bli rostiga och om det kan vara dags att byta. Kontrollera också bromsbelägget, som bör bytas om det endast återstår två millimeter av bromsbeläggets slitmaterial.
  4. Sätt bästa däcken bak. De däck som är minst slitna och har mest mönsterdjup bör sättas längst bak för att undvika otäcka vattenplaningar där bakvagnen sladdar runt.
  5. Dra åt hjulbultarna lagom. Har du en maskin till hjälp när du drar åt hjulbultarna är det viktigt att komma ihåg att dra åt den sista viten med hjälp av antingen ett fälgkors eller en fälgnyckel. Om du drar åt bultarna för hårt kan nämligen bultarna gå sönder och då riskera att däcket lossnar medan du kör. De är också viktigt att efterdra hjulbultarna efter cirka tio till 20 mils körning så att de sitter.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Holmgrens bil

Gör bilen redo för våren

Nu är våren äntligen här! Många bilägare ser fram emot att få glida fram utan dubbdäck på torra vägar. Och då vill man förstås ha en riktigt vårfin bil som är redo för en fartfylld sommarsäsong. Grus och smuts ska bort och sommarsulorna på. Ge bilen lite extra uppmärksamhet så håller den längre och du kan köra säkert.

Kim Ahlqvist

Kl.11:33, 23 april, 2018

Gör bilen redo för våren
Mats Johansson.

Vintersäsongen sliter ofta hårt på bilen när den utsätts för salt, fukt och grus. Så i samma veva som sommardäcken åker på passar det bra att ge motorn lite extra omtanke genom att kolla oljan. Det kan också vara bra att kontrollera lufttrycket i sommardäcken och att bromsarna funkar som de ska.

– Vi rekommenderar att kontrollera bromsarna flera gånger under året. Det gör man genom ett kraftigt tryck på fotbromsen och hålla den nere. Om bromsen känns stum och stannar ungefär halvvägs ned fungerar den som den ska, säger Mats JohanssonHolmgrens Bil i Oskarshamn.

Senvintern med töväder och slask medför ofta att mycket lera och smuts följer med in i bilen. Att göra en riktig storrengöring brukar kännas välbehövligt när våren äntligen kommer och det blir torrare ute. Dessutom håller bilen längre och rostangrepp minimeras.

Har man inte lust eller möjlighet att själv tvätta bilen är det en god investering att lämna in bilen på rekonditionering.  Då får man dessutom motorn tvättad och bilen polerad och vaxad så den gnistrar i vårsolen.

Mats Johansson rekommenderar ett gammalt husmorsknep för att få en fräschare doft i bilen.

– Om bilen luktar lite unket efter en lång vinter kan du ställa dit ett glas med ättika över natten, det tar bort dålig lukt och gör att bilen får en ny trevligare doft.

Holmgrens Bil önskar alla en härlig trygg bilsommar!

Ett sista tips! Kolla att bultarna sitter säkert på sommardäcken.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter

Så mycket får du betala om du blir påkommen.

Matilda Larsson

Kl.10:49, 20 april, 2018

Brotten alla cyklister begår – som kan ge dryga böter
Foto: Arkiv, Pixnio.

Brukar du strunta i att ge tecken när du ska svänga när du är ute och cyklar? Eller cyklar du på trottoaren?

När vårsolen börjar titta fram och grusen sopas bort från gatorna ökar intresset för att börja cykla igen. Den senaste veckan har antalet sökningar i cykelkategorin på Blocket ökat med 16 procent jämfört med föregående vecka.

LÄS MER: Fängelse – om du tvättar bilen hemma

Det är dock relativt få cyklister som känner till hur dyrt det kan bli att bryta mot lagen.

Här är 10 lagbrott som kan ge böter för cyklister:

1. Cykla mot rött ljus – 1 500 kronor
2. Inte stanna vid stopplikt – 1 000 kronor
3. Inte iaktta väjningsplikt – 1 000 kronor
4. När du cyklar i mörkret kan du få böter om strålkastare eller baklykta saknas/ur funktion/bristfällig, om du saknar eller har dåliga reflexer eller inte har tänt dina lysen – 500 kronor per brott
5. Ringklocka saknas/ur funktion – 500 kronor
6. Cykla på fel vägbana (till exempel på gångbana/trottoar) – 500 kronor
7. Otillåten skjutsning – 500 kronor
8. Inte välja för gående vid obevakat övergångsställe – 1 500 kronor
9. Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500 kronor
10. Ej fungerande broms – 500 kronor

Källa: Polisen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Förseningar i tågtrafiken efter stopp

(Uppdaterad 09.38) En nedriven kontaktledning ställde till det för tågtrafiken.

Mattis Andersson

Kl.20:07, 19 april, 2018

Förseningar i tågtrafiken efter stopp
Foto: Arkiv

Under torsdagskvällen rapporterade Trafikverket om att flera tåg fått ställas in.

– Det är ett tåg som har rivit ner kontaktledningen vilket innebär stop till imorgon klockan 05.00, sa Denny Arvidsson från Trafikverket på torsdagskvällen.

Arbetet med att åtgärda problemet pågick under natten. På torsdagskvällen trodde man att problemet skulle vara löst till fredagsmorgonen.

– Vi planerar efter det just nu iallafall sen vet vi ju inte hur återställningen går under natten, säger Denny Josefsson.

Under fredagsmorgonen meddelade Trafikverket att det var fortsatta problem i tågtrafiken. Det var då helt stopp på sträckan mellan Växjö och Hovmantorp. Öresundstågen fick därför ställas in mellan Växjö och Lessebo medan SJ:s tåg mot Göteborg var inställda mellan Kalmar och Alvesta.

Vid 09.20-tiden på fredagen meddelade Trafikverket att tågtrafiken åter kunde köra på sträckan. Vissa följdförseningar kan kvarstå under förmiddagen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng