FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Den perfekta träningen för lekplatsen

24Sveriges träningsskribent Emelie Elmes tipsar om ett utmanade pass som du kan göra samtidigt som barnen leker för fullt.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.19:49, 21 september, 2017

Har du svårt att få till träningen när det är fullt ös på barnen hela dagen? Här kommer allt du behöver för att köra ett riktigt utmanande pass på lekplatsen. Barnen får leka och du får köra slut på kroppen. Alla nöjda!

Genom att använda ostabila underlag tränar du inte bara styrka utan utmanar också balans och fokus. Detta gör gungan till det ultimata träningsredskapet.

LÄS MER: TV: Så får du tid till träningen: ”Sätt inte ribban så högt”

Det är när barnen är små som vi sätter grunden till vad som ska bli deras rutiner. Kommer det kännas naturligt för dina barn att röra på sig?

Hitta rörelseglädjen tillsammans genom ”följa John”, kurragömma eller någon annan rolig lek. Detta blir en perfekt uppvärmning.

Övning 4 till 7 kräver mycket bålstyrka. Känner du att du hänger i ländryggen bör du vänta med dessa övningar.

Kom ihåg att barnen har företräde till gungorna!

1. Skridskohopp

Så gör du: Stolt bröst. Kör gärna lite tempo här och få upp pulsen. Försök att bara använda gungan för balansen och lägg vikten på benen.

2. Ryggdrag

Så gör du: Axlarna långt från öronen och nacken i neutral position. Tänk dig att du ska klämma sönder en vindruva mellan skulderbladen. Vinkeln på kroppen avgör hur tungt det ska bli. Ta ett steg framåt om du vill ha det tuffare.

3. Stående superman

Så gör du: Spänn bålen. Gå bara så långt att du fortfarande kan hålla en rak kropp. Även här är det vinkeln som avgör hur tufft det blir. Fötterna ihop ger en större utmaning för balansen och fötterna bredare isär gör övningen lite lättare.

4. Knädrag

Så gör du: Armarna under axlarna. Aktivera magen och se till att ländryggen varken rundas eller sjunker ihop.

5 Armhävning

Så gör du: Armarna under axlarna. Neutral, spänd kropp. Håll koll på ländryggen.

6 Bulgariska utfall

(Mer känd som ”bulgarian split squat”)

Så gör du: Denna övning kräver mycket styrka och balans. Håll överkroppen rak och arbeta lugnt och kontrollerat.

7. Armhävning + drag till bröstet

Så gör du: Läs 4 och 5

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stäng