Fina siffror för Kährs efter första kvartalet

Trägolvstillverkaren Kährs Group visar starka siffror efter första kvartalet med bra försäljningstillväxt och ökat rörelseresultat.

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.10:29, 14 juni, 2017

Fina siffror för Kährs efter första kvartalet
Foto: Arkiv

Kährs Group utvecklades starkt under det första kvartalet 2017, med ökad försäljning och förbättrat rörelseresultat. Alla fyra segmenten bidrog till försäljningsökning på 13 procent, säger Christer Persson, koncernchef i ett pressmeddelande.

Koncernens resultat för det första kvartalet noterades till 45 miljoner kronor. Anledningen till förbättringen stavas högre nettoomsättning och starkare rörelseresultat.

– Med utgångspunkt i Kährs Groups attraktiva marknadsposition, både på den professionella marknaden och på konsumentmarknaden, finns fortsatt goda tillväxtmöjligheter de kommande åren. Vår tillväxt förväntas ske organiskt genom att tillvarata de möjligheter som finns inom innovation, designutveckling och ett utvecklat kommersiellt erbjudande. Vi ser även tillväxtmöjligheter genom eventuella väl utvalda tilläggsförvärv, avslutar man via ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Han har öppnat biltvätt i Nybro

Han öppnade under måndagen Nybros biltvätt. "Fick reda på att det inte fanns någon i Nybro så beslutade att flytta hit för att öppna ett".

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.07:09, 21 juni, 2017

2 bilder
  • Ägaren Tarek Sulejman. Foto: Faton Pasho
    Ägaren Tarek Sulejman. Foto: Faton Pasho
  • Nybros Biltvätt. Foto: Faton Pasho
    Nybros Biltvätt. Foto: Faton Pasho

Han har bott i Sverige i sju år och kommer närmast från Västervik, där han under en tvåårsperiod hade en biltvätt. Efter ett samtal med sin revisor bestämde sig Tarek Sulejman för att ta sitt pick och pack och flytta till Nybro.

– Jag pratade med min revisor som är i från Nybro och han sa att det inte fanns någon biltvätt utan bara självtvättshallar. Därför bestämde jag mig för att flytta från Västervik tillsammans med min familj och starta nytt i Nybro, säger Tarek Sulejman samtidigt som han tvättar en röd bil.

Företaget, Nybros Biltvätt som hade premiäröppning på måndagen vid den gamla lagerlokalen till jysk-lokalen på Transtorpsvägen 5 kommer att hålla öppet alla dagar i veckan förutom söndagar.

– Det ser bra ut i Nybro, det verkar vara en bra stad, säger Tarek och fortsätter.

– Vi kommer tvätta bilar både in- och utvändigt, vaxa, polera och rekonda.

Vad har du för framtidsplaner?

– Inom en snar framtid är tanken att vi ska erbjuda Nybroborna däckbyte och enklare eljobb i bilar, avslutade Tarek.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Populärt kafé hålls stängt – föreståndaren bröt foten

Precis när säsongen skulle dra i gång på allvar höll sig olyckan framme. "Det är väldigt tråkigt, men inte så mycket man kan göra åt det."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:06, 20 juni, 2017

Populärt kafé hålls stängt – föreståndaren bröt foten
Foto: Privat/Arkiv

Det populära fiket The Tea Room i Ällebäck kommer hålla stängt tills vidare. Orsaken till det är att Maureen Mullen, som driver The Tea Room tillsammans med Åke Johansson, bröt foten förra veckan.

– Vi kommer hålla stängt tills vidare. Jag kan inte baka scones och göra allt helt på egen hand utan Maureen, tyvärr, säger Åke Johansson.

Olyckan kom väldigt oläglig, precis innan säsongen skulle dra i gång på allvar.

– Det är väldigt tråkigt, men inte så mycket man kan göra åt det. Vi garde kunna försöka leta alternativa lösningar, men nu kom vi fram till att det blir bäst så här.

Nu väntar tre veckor i gips och ytterligare ett par veckor i stövel för Maureen.

– Sex veckor väntas det ta minst innan hon kan vara tillbaka någorlunda. Vi får helt enkelt se hur det blir i sommar. Det känns frustrerande, men vi kommer tillbaka med ny kraft. När vi öppnar igen kommer vi meddela det högt och tydligt. Samma sak nu när vi har stängt – vi vill inte att någon ska behöva köra ut hit i onödan och bli besviken för att vi inte har öppet, säger Åke Johansson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Central restaurang ute till försäljning

Den centrala lunchrestaurangen på Storgatan i Nybro är till salu efter 10 år.

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.14:15, 19 juni, 2017

Central restaurang ute till försäljning
Foto: Faton Pasho

De har varit verksamma på Storgatan 8 i cirka tio år men nu är restaurangen Dolce Vita ute till försäljning.

Ägarna till den centrala lunchrestaurangen som ligger precis inne i centrum har bestämt sig för att sälja verksamheten.

Vad den väletablerade restaurangen med fullständiga rättigheter säljs för är dock oklart.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan biluthyraren blåsa dig på pengar

Vid utlandssemester hyr många svenskar en bil för att ta sig runt. Nu varnar Motormännen för biluthyrare som försöker ta betalt i efterhand för påstådda skador.

Konrad Olsson

Konrad Olsson

Kl.18:51, 17 juni, 2017

Problem med biluthyrare som försöker lura turister är något Motormännen vill varna för. Man menar att en uthyrare kan ”upptäcka” skador på bilen efter att den lämnats in, vilket kan bli ett problem.

Om uthyraren finns utomlands och man åkt hem från semestern är det svårt att få upprättelse. Därför ska man alltid begära kvitto på att inga skador fanns vid återlämnandet, för att slippa besvär.

Ett annat sätt att undvika problem är att välja den självriskeliminering som erbjuds då man hämtar ut bilen. Fast priset är högt eftersom vid en långresa kostar självriskelimineringen mer än vad man riskerar att få betala för vid vanliga småskador.

 Att köpa självriskeliminering bara för att slippa eventuella problem känns inte självklart. Då är det bättre att stå på sig och kräva kvitto där det tydligt framgår vem bilen har återlämnats till och att den är skadefri, säger Motormännens expert på bilresor Karl von Schoultz till tidningen Motor.

Det ingår en försäkring i bilhyran som täcker de flesta skador vid en olycka. Självrisken kan variera från noll till större belopp. Skulle självrisken ligga på 20 000 kronor behöver du inte betala den summan för en minimal skada.

Motormännen skriver följande i ett pressmeddelande: ”Tycker du att självrisken är i högsta laget? Då kan du tacka ja till en självriskeliminering. En del biluthyrare kräver att du ska välja till en sådan, men det är fel. Självriskeliminering är alltid ett frivilligt tillval. Men räkna med att den kostar flera hundra kronor om dagen.”

Fakta



Motormännens råd när du hyr bil

  • Kontrollera alltid bilens skick innan du kör iväg.

  • Leta efter repor och bucklor på stötfångarna, lackskador på dörrarna, stenskott på vindrutan.

  • Se till att få alla skador noterade på kontraktet.

  • Nöj dig inte med muntliga besked om att ”de där skadorna vet vi om”.

  • Fotografera gärna, så du har bildbevis, då riskerar du inte att få betala för gamla skador.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Varning: Så undviker du bostadsbluffen

Han trodde att det var en gratis uthyrningssajt – men sedan kom fakturan på tusentals kronor. Nu vill Jamal varna andra för bluffsajterna och dess metoder.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.19:05, 10 juni, 2017

Varning: Så undviker du bostadsbluffen
Foto: Bildbyrån

Det är till Hem & Hyra som Jamal har berättat om den bostadsbluff han råkade ut för. Han var en av många som trodde att de skulle vara gratis när han fyllde i sitt namn på bostadssajten. Men snart kom fakturan på 495 kronor hem i brevlådan.

– Jag skrev att jag inte hade köpt tjänsten och inte ville betala, men fick inget svar, säger han till Hem & hyra.

Men summan ökade med påminnelseavgifter, inkasso och kronofogdens avgift. Han försökte bestrida kravet, men lyckades inte. Till slut skulle han betala 2 000 kronor.

– Jag känner många som bara betalar och tiger, men jag tycker att man ska protestera och anmäla till polisen och konsumentverket. Deras mål är att lura människor, inte att förmedla lägenheter.

Enligt Hem & Hyras granskning kring de attraktiva bostadserbjudandena på sajterna är många rena påhitt. Det finns flera uthyrningssajter som utger sig för att vara gratis och lockar med att underlätta ditt bostadssökande – men sedan luras du in i avtal då sajterna är väldigt otydliga med vad deras tjänst kostar. Du kan råka ut för fakturor trots att det kanske stod ”Gratis” eller ”Endast 39 kronor” på sajten du var inne på.

Många av sajterna använder sig av annonser från andra hyresvärdar och bostadsförmedlingar, från Blocket och andra sajter, och blandar upp dem med egna andrahandsannonser – och även påhittade annonser.

Konsumentverket får ofta in anmälningar från folk som känner sig lurade in i olika abonnemangsfällor. Även problemen med mellanmän har ökat. Personer som utger sig för att vara mäklare eller förmedlare och erbjuder hjälp med att till exempel fixa bostäder, eller lån.

– I marknadsföringen kan de lova mycket, men villkoren är mycket oklara och om något händer tar de inget ansvar, säger Daniel Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

Då det inte är olagligt att ta betalt för dåliga tjänster är det svårt att komma åt dessa sajter och förmedlare. Ytterligare ett problem är att sajterna ofta försvinner lika snabbt som de dykt upp. Hem & hyra beskriver hur flera av sajterna de granskat har försvunnit, och nya liknande sajter dykt upp i dess ställe.

Polisen menar dock att man ändå ska anmäla händelserna.

– Det ska man alltid göra. Annars vet vi inte om det här. Får vi in hundratals anmälningar så ser vi att det är ett problem och kan göra något, säger förundersökningsledare Jan Olsson till Hem & hyra.

Även om polis och konsumentverket inte kan göra särskilt mycket så finns det saker du kan göra själv för att undvika bostadsbluffarna. Innan du skriver upp dina uppgifter, se till att söka information om hemsidan och ta reda på om andra konsumenter har varnat för sidan. Titta även om det finns kontaktuppgifter och organisationsnummer. Är det riktiga uppgifter?

Läs noga vad det står i villkoren för köp/abonnemang och vad det står om uppsägning och ångerrätt. Är det svårt att hitta detta bör du vara tveksam.

Har du bestämt dig för att köpa något: ta skärmdumpar på all information och välj faktura om möjligt. Om något känns fel: Anmäl till din bank att du inte godkänner fler transaktioner från kortet, anmäl till polisen, och bestrid fakturan.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.