Så tränar du gratis i världens alla storstäder

Vill du åka till storstäder som New York och slippa sliskiga drinkar och flottiga frukostar? Vår träningsexpert Mia Samuelsson har de bästa tipsen.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.12:57, 17 maj, 2017

Så tränar du gratis i världens alla storstäder
Vår träningsexpert Maria Samuelsson på en av New Yorks många broar.

En weekend i en storstad kan vara allt annat än en helg utan träning, flottiga frukostar och sliskiga drinkar! Numera hittar man fräscha juicebarer längs gatorna och det finns ett stort utbud av hälsosam och god mat för den som önskar.

New York, staden som aldrig sover, är en av världens alla storstäder som numera erbjuder extra av allt. Såväl inom träning som hälsomat-hak och avkoppling.

– Här kan du styrketräna dygnet runt, ta en löprunda eller promenad över någon av stadens alla broar, berättar vår träningsexpert Mia Samuelsson som själv besökt staden vid flera tillfällen.

– I Central Park finns det grönområden och oaser som bjuder in till yoga, avkoppling, löpning, styrketräning och mycket mer att testa för den som vill röra på sig, fortsätter hon.

Mia Samuelssons bästa tips för gratis träning i New York (Eller andra storstäder):

✔ Träna utomhus

Förutom tillgången till långsträckta Manhattan, broar och Central Park finns det ett flertal utegym där du kan träna helt gratis, dygnet runt.

✔ Spring-sightseeing

Jogga eller promenera mellan kända byggnader. Gör upp din runda innan du ger dig ut och pricka av eller varför inte ta ett foto framför dina mål när du då nått fram. Utmana en familjemedlem eller vän och gör detta på tid.

Först tillbaka på hotellet får bjuda på frukost.

✔ Yoga eller meditationsklasser

Ladda ner en yoga-app eller delta i gratis yoga- och meditationsklasser runt om i Central park.

✔ Hotellets gym

Perfekt om du vill köra ett snabbt pass och vara inomhus innan du ska komma iväg på shoppingen.

”Eller varför inte testa något av New Yorks trendiga träningsanläggningar som präglas av design och upplevelser. Kostar dock en slant.”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Hennes kärlek till Linnea blev ett samlande

Larisa Flora Linnea Bäckström ursprungligen från Ukraina började sitt samlande för sju år sedan då hon blev kär i småländska landskapsblomman Linnea och nu drömmer hon om att öppna ett museum med alla sina Linneasaker som samlat på sig.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.12:02, 13 augusti, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brist på kräftor efter kall vår

Ska du ha kräftskiva inom den närmaste tiden? Då kan det vara läge att bunkra upp med kräftor i tid.

Josefine Göransson

Josefine Göransson

Kl.12:56, 10 augusti, 2017

Brist på kräftor efter kall vår
Foto: Pixabay

Det är inte bara brist på blåbär i år utan även kräftorna ser ut att bli svårfångade under augusti. Kräftfisket i år är ovanligt sent och kan göra att både priset och tillgången på kräftor påverkas, rapporterar SVT Nyheter Uppsala.

Anledningen till bristen är den kalla våren. Det kyliga vattnet gör nämligen att honornas ömsning av skal försenas.

– När de ömsar skal så kryper de undan och gömmer sig under stenar. Det är för riskabelt för dem eftersom det nya skalet blir mjukt. Då kryper de inte in i några burar, säger Ulf Lindqvist, kräftfiskare och vd för konsultföretaget Naturvatten till SVT Nyheter Uppsala.

Det kan röra sig om att det blir ett par veckors försening. Men enligt Ulf Lindqvist finns det ingen anledning att oroa sig för att tillgången av kräftor ska minska på längre sikt.

– Om inte någon annan plockat upp dom eller någon abborre ätit upp dom så blir det nog bra kräftfiske även i år, säger han.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Föräldrars knep mot jobbiga barn på semestern

En undersökning där 12 000 föräldrar deltagit avslöjar deras bästa tips när barnen inte är på humör under semesterns första dygn.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.16:56, 9 augusti, 2017

Föräldrars knep mot jobbiga barn på semestern
Foto: Pixabay

En semester ska vara avslappnande och spännande. Men om barnen har svårt att anpassa sig och inte är på humör kan det lätt bli motsatsen. Booking.com har gjort en undersökning där man frågat 12 000 föräldrar hur de hanterar barnen under resans första dygn.

Det viktigaste enligt de föräldrar som deltagit i undersökningen var att ha med spel och böcker som kan sysselsätta barnen under resan, vilket 43 procent ansåg. Tätt efter på plats två med 42 procent var att ha med ett litet ”nöd-kit” med snacks och annat förberett för att förhindra en dålig start på semestern.

Därefter var det nästan lika viktigt att smörja in barnen med solskyddsfaktor eller myggmedel ansåg 41 procent av föräldrarna.

För att få barnen att känna sig mer trygga i den nya miljön uppgav en av tre att de tog med exempelvis en filt så att den nya platsen känns mer som hemma.

Övriga saker på listan var bland annat att packa nödvändigheter, som exempelvis badkläder, överst i resväskan, ta reda på den snabbaste vägen till stranden eller skidbacken innan och packa adaptrar och laddare högst upp.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TIPS: Så blir du sommarens grillmästare

Så gör du för att bli mästare vid grillen.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.17:33, 6 augusti, 2017

TIPS: Så blir du sommarens grillmästare
Foto: Pixabay

Att grilla handlar om så mycket mer än att bara lägga köttet på grillen och vänta tills köttet är genomstekt. Här kommer ett antal tips på hur du blir en grillmästare, listade av Leva & Bo.

Det första tipset enligt tidningen är att använda något som kallas för maillardreaktionen. Det är den reaktion som ger en brun och fin yta och höjer smaken på kött och grönsaker. Reaktionen sker när kolhydrater, proteiner och aminosyror hettas upp till en temperatur över 150 grader. Men se upp, når temperaturen över 200 grader sker istället karbonisering och maten blir bränd.

Tips nummer två är att det som grillas ska vara torrt. Är exempelvis köttet för blött kommer ytan börja koka och resultatet blir inte som önskat. Ett tips för att undvika det blöta köttet är att salta köttet eller torka det med hushållspapper, och ställa in i kylskåp över natten.

Vilken grillmetoden du använder är väldigt viktigt och här finns tre alternativ, direkt värme, indirekt värme eller 50/50-metoden, skriver Leva & Bo.

Direkt grillning är ”en vanlig grillning” där maten ligger på gallret, direkt ovanför kolen eller briketterna. Grillsättet är bra för exempelvis hamburgare, kotletter, kyckling, fiskfilé och grönsaker.

Indirekt värme betyder att köttet inte ligger direkt ovanför en värmekälla. Briketterna samlas i två högar på var sin sida, medans mitten är fri. En grillmetod som passar bra för större köttbitar och revbensspjäll.

Sist men inte minst är 50/50-metoden där du lägger briketterna på en sida av grillen och låter den andra vara fri. Först bryner du köttet över värmekällan och sedan flyttar du köttet till den andra sidan, och den indirekta värmen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

10 anledningar till att sluta dricka alkohol

Det må vara trevligt och roligt att dricka alkohol. Men det finns många anledningar till att sluta.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.18:14, 5 augusti, 2017

10 anledningar till att sluta dricka alkohol
Foto: Peter Byström

Tidningen MåBra har listat tio anledningar till att sluta dricka alkohol. Här är hela listan:

1. Du löper mindre risk att bli deprimerad. Det finns ett tydligt samband mellan alkohol och depression. Det är mellan två och fyra gånger så vanligt med depression hos högkonsumenter av alkohol och alkoholberoende.

2. Din träning kommer ge mer resultat. Alkohol försämrar muskeluppbyggnaden i flera dagar efter att du druckit. Och skulle du dricka flera dagar i rad minskar tillväxthormonet blodet med upp till 75 procent.

3. Du ser friskare ut. Personer som inte dricker någon alkohol ser friskare ut än personer som dricker mycket.

4. Bakfylleångest är något du inte behöver våndas med. Att ligga i sängen med vatten, treo och bakfylleångest är inget att se fram emot.

5. Du slipper spendera halva helgen bakfull i soffan. Det kanske var en rolig utekväll, men det brukar kosta. Dagen efter är sällan produktiv.

6. Du sparar pengar. Förutom att slippa bakfylleångesten behöver du inte vara orolig när du ska kolla bankkontot dagen efter en utekväll. Om du snittar en drick och två öl eller glas vin i veckan ute på krogen så landar det på runt 12 000 kronor per år.

7. Du behöver inte tänka på när du är körbar. Det är ganska enkelt. Har du inte druckit alkohol kan du alltid köra bil. Systembolaget skriver att även om personer som druckit inte har alkohol i kroppen kan körförmågan försämras med 20 procent.

8. Du sover bättre. Det är möjligt att man somnar bättre efter en utekväll, men djupsömnen är bättre när du är nykter. Du blir mer utvilad i nyktert tillstånd.

9. Du kommer att gå ner i vikt. Alkohol innehåller en del kalorier. En GT och två starköl är över 450 kalorier, vilket är rätt mycket. En dryg femtedel av en kvinnas dagsbehov.

10. Du kan ha kul utan alkohol. Skillnaden mellan att ta en drink eller ingen kommer inte att märkas på dansgolvet. Du kan festa, ha kul och ha alla fördelarna på listan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng