Expertens tips: Så blir du löpstark | Nyheter i Nybro- 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Expertens tips: Så blir du löpstark

Toppa formen och bli löpstark! Här är träningsexperten Mia Samuelsson bästa tips.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:20, 2 april, 2017

Expertens tips: Så blir du löpstark
Vår träningsexpert Mia Samuelsson ger sina bästa tips. Foto: Privat

Fyll lungorna med frisk vårluft och spring med lätta steg mot sommartiden!

LöpSMART styrketräning är när du anpassar övningarna för att göra dig till en bättre löpare. Genom att styrketräna får du ett lättare steg, bättre teknik och förebygger skador. Ett vanligt problem hos löpare är att de inte kompletterar med annan typ av träning vilket resulterar i onda knän, höfter, vader och ländrygg.

Många löpare är i dag medvetna om helheten, att hela kroppen påverkar löpningen. Styrketräning och löpning hör absolut ihop.

I dag delar jag med mig av lite enkla knep för att bli en starkare löpare:

”De flesta behöver inte träna mer för att bli bättre utan träna mer varierat.”

✔ SATSA PÅ CORESTYRKA
Med en stabil bål får du en starkare hållning och bättre löpsteg.

✔ STÄRK UNDERBENEN
Genom att stärka vaderna kommer du kunna springa högre upp på foten och få ett lättare steg.

✔ VARIERA FARTEN
Öka farten med intervallträning en gång i veckan. Det är lätt att man alltid håller samma fart under sitt löppass, men då kommer du också stanna på samma nivå,

✔ VARIERA INTERVALLERNA
Intervaller är tuffa när du kör dem. Men väldigt tidseffektiva. Se till att köra flera olika typer intervaller:

– korta och snabba
– längre och halvsnabba
– backträning
– fartlek

✔ TOPPA FARTEN OCH PRESSA DIG
Genom att öka farten när du springer kommer du även springa med ett annat löpsteg. På detta sätt kommer du bli allsidigt stark och vänjer kroppen med att pressa dig och vänja dig med farten.

✔ LEK MED LÄNGDEN
Se till att variera längden på distanspassen och vänj dig på så sätt att hålla tempot under en längre sträcka samtidigt som du blir uthållig.

✔ VIKTIGT MED RÖRLIGHET
Stela muskler kommer jobba emot varandra och gör din löpning onödigt tung. Genom att sköta din rörlighetsträning undviker du skador och får ett bättre löpsteg.

”Bättre teknik och styrketräning kan verkligen göra stor skillnad även hos motionslöpare!”

MIA SAMUELSSON, TRÄNINGSEXPERT.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Därför ska du äta kål varje dag

Kål är både billigt, kalorisnålt och fullt av vitaminer. Emelie Elmes tipsar om hur du får in mer kål i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:53, 21 april, 2018

Kål i alla dess former är inte bara en billig och kalorisnål grönsak. Den innehåller magnesium, kalium och kalcium och är fullproppad med vitaminer.

Den är bra mot inflammationer och sjukdomar och är blodsockersänkande. Med andra ord är kål är en riktig supergrönsak som du borde äta mycket av.

LÄS MER: TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Tycker du att det är svårt att laga god mat med kål? Ofta handlar det om att hitta inspiration. Jag äter massor av kål och i filmen visar jag mina sju favoriter!

Det finns mängder av recept på internet. Titta där eller experimentera fram din egna recept.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förutom alla ovan nämnda egenskaper de har allihop så har var och en kvaliteter som gör dem extra bra.

Grönkål:
Renar kroppen och förbättrar leverns funktion. Den ser också till att de positiva tarmbakterierna blir fler och hjälper till vid matsmältning och näringsupptag

Vitkål:
Innehåller massor av nyttobakterier som bidrar till en positiv tarmflora.

Rödkål:
Innehåller mycket K-vitamin som bl.a. är bra för immunsystem och blodkärl Den innehåller med sin fina färg samma antioxidant som blåbär.

Brysselkål:
Denna lilla variant är otroligt näringsrik. Den innehåller också svavelämnen som omvandlas till antioxidanter.

Blomkål:
Innehåller mycket fibrer som håller igång tarmrörelserna och är bra för matsmältningen.

Kål är bra för dig på så många sätt. Det är så mycket mer än ett kalorisnålt alternativ. Experimentera mer i köket och ge kålen en given plats på köksbordet!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Tipsarenan

TV: Stryktipset – kul kupong med 13 miljoner i jackpot

Tipsen för att nå miljonen under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.15:16, 20 april, 2018

Kul kupong med 13 miljoner jackpot
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Manchester U – Tottenham (X,2)

Tottenham det bättre laget i grund och botten och får tveklöst förtroendet.

LÄS MER: TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

  1. Watford – Crystal Palace (1,2)

Luktar rally. Palace ofta antingen eller.

  1. Birmingham – Sheffield United (1,2)

Svårt, båda lagen bör gå tydligt för 3 poäng här.

  1. Bolton – Wolverhampton (X)

Feeling och logik talar för kryss i första hand.

  1. Brentford – QPR (1)

Hemma bör vinna detta. Det är klart mer motiverat.

  1. Bristol C – Hull (1,X)

Tvåa här verkar obegripligt. Citys sista tåg går här.

  1. Derby – Middlesbrough (1,X)

Jämnt som attan, hemmaplan är blytung här.

  1. Ipswich – Aston Villa (1,X)

Vi tror att bortalaget sparar på krutet här.

  1. Leeds – Barnsley (X,2)

Pawel och Leeds får det inte att stämma alls.

  1. Preston – Norwich (1)

Motivationsspik är aldrig fel.

  1. Sheffield W – Reading (1,X)

Streckar knappt från vänster.

  1. Sunderland – Burton (X)

Ångestmöte som slutar i ångestresultat.

  1. Östersund – Örebro (1)

Örebro är pigga men Östersund har hittat tillbaka nu.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Matvara återkallas – utgör allergirisk

Kan utgöra en risk för allergiker.

Mia Martelleur

Kl.17:34, 12 april, 2018

EXTRA: Matvara återkallas – utgör allergirisk
Foto: Pixabay.

Örneborgs Delikatesser AB återkallar Mannerströms Chilibearnaises, 200 gram, med bäst före datum 26-06-2018. Det meddelar företaget på torsdagen.

Enligt bolaget innehåller produkten odeklarerad allergen vilket kan utgöra en risk för allergiker. De allergener som det rör sig om är vetemjöl, senap, fisk samt sulfit.

De kunder som har köpt produkten och inte kan äta den kan lämna tillbaka den till butiken där den är köpt. Alternativt kan kunder höra av sig till Örneborgs Delikatessers kundtjänst.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng