Veckans Företag

DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal”

Designonline säljer skandinavisk heminredning på internet och under fem år har de gått från 12 anställda till 50 stycken. Nu ser företagets nya vd Bank Bergström fram emot att få ta över fanan.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:20, 23 mars, 2017

3 bilder
  • Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
    Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
  • I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
    I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Kalmar verkar vara den perfekta staden att driva e-handelsföretag från om man ska se till antalet framgångsrika företag. Designonline är ett av Sveriges främsta företag när det kommer till att sälja inredning på internet.

– Vår nisch är att vi förmedlar skandinavisk design och känsla runt om i världen. Det kan vara svårt att dra gränsen om vad det exakt är men antingen måste designern vara skandinavisk eller så måste formspråket vara skandinaviskt. Vårt uppdrag är att göra det urvalet åt kunden, säger Bank Bergström.

Han är ny vd sedan två månader tillbaka, för Designonline som startades år 2002 av Jörgen Bödmar. Han har tidigare jobbat med konsumentförsäljning inom elektronik och han bor och pendlar från Växjö.

– Designonline är ett superintressant företag och det är spännande att få ta över efter Jörgen. Han hade stenkoll på hela företaget men jag själv har inte jobbat med just det här innan så jag måste förlita mig på personalens kompetens och erfarenhet. Jag tror att det gynnar både mig och dem när jag ställer frågor, jag får information och de tvingas tänka efter, säger han.

– Det har gått bra hittills, vi är jättenöjda med Bank. Jag tror att det är många som växer när de får mer ansvar eftersom fördelningen har blivit en annan, säger Pia Hedbom som jobbar med kundservice.

Hon har jobbat på företaget sedan 2012, då var de 12 anställda. Idag är de 50 stycken och varje jul ökar de till att bli nästan 90 stycken. Designonline har växt snabbt på bara några år.

Idag säljer vi till 70 länder och har hemsidor på 9 olika språk. Varje sida har sin egen webbredaktör så jag har kollegor från flera olika länder vilket är en av fördelarna enligt mig med att jobba här. Vi har roligt tillsammans varje dag och det är en härlig stämning och känsla på arbetsplatsen, säger Pia.

LÄS MER: Har kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Företagets kundfokusering i samband med företagets personal tror Bank är ett av företagets framgångsfaktorer.

Den som vinner fighten om kunden är den som bäst förstår kundens behov och kan anpassa sig därefter. Vi håller inte på med raketforskning. Det gäller att förstå konsumentbeteendet och sen kan det handla om att ha rätt sortiment, sätta rätt pris eller att det ska vara lätt att handla på hemsidan, säger han och fortsätter:

– Vem som helst skulle kunna kopiera vårt koncept genom att ha samma priser, samma sortiment och exakt samma hemsida. Men det man inte kan kopiera är personalen. Här jobbar det otroligt kompetenta människor. Ta Pia som exempel, om en kund har reklamerat en vara går hon personligen ut på lagret för att titta så att det nya exet inte har några fel.

Konsumenterna är även företagets största utmaning. Med försäljning över hela världen måste man ta hänsyn till konsumentbeteendet i andra kulturer. Men Bank vill få Designonline att fortsätta växa ut till nya marknader.

Kina är spännande, lyckas man där finns alla möjligheter. Där är det en helt annan kultur och de har andra förhållanden på internet som försvårar det men vi vill hålla alla dörrar öppna. Sverige har ett gott rykte så förhoppningsvis är det vår väg in.

Hur är det att driva företag i Kalmar?

– Jag upplever det som att man hjälps åt i Kalmar, det finns en stöttning från företag och myndigheter. I en större stad hade man nog varit mer isolerad. Det finns både för- och nackdelar med att driva e-handelsföretag i Kalmar. Det finns väldigt stor kompetens i regionen men samtidigt är det många som drar i den. Vi hoppas att vi vinner den fighten, avslutar Bank.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Jordbruksverket bötfäller butik

En butik i centrala Nybro hade varor som inte var godkända av lagstiftningen.

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.15:57, 21 september, 2017

Jordbruksverket bötfäller butik
Foto: Wikicommons

Det var vi en kontroll från Jordbruksverkets växtkontrollenhet tidigare i våras som det konstaterades att en butik i centrala Nybro inte följde lagstiftningen korrekt.

Vid besöket hittade inspektören plastflaskor och metallburkar med konsumtionsfärdig dryck som inte var godkända i det retursystem som användas – vilket är ett krav för att få sälja i Sverige. Totalt handlade om 169 stycken flaskor och burkar som inte uppfyllde kraven.

I en skrivelse till Jordbruksverket har ägaren medgett att de inte kände till reglerna och har efter besöket returnerat varorna till grossisten.

Butiken har i och med det fått en miljösanktionsavgift på hela 5 000 kronor som de ska betala.

 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Golvjätte kan börsnoteras i höst

Kährs kommer att börsnoteras under hösten enligt uppgifter.

Axel Brantemo

Axel Brantemo

Kl.08:59, 13 september, 2017

Golvjätte kan börsnoteras i höst
Foto: Arkiv

Det är källor till Dagens Industri som uppger att Nybrobaserade Kährs kommer att börsnoteras under fjärde kvartalet 2017. Uppgifter om en eventuell börsnotering kom redan under våren förra året, men resulterade inte i något. Men nu ska läget se annorlunda ut rapporterar DI.se och en börsnotering är på gång.

Enligt tidningen är besked om börsnotering att vänta inom kort för golvbolaget med cirka 800 anställda i Nybro.

Senaste tolvmånadersperioden omsatte bolaget tre miljarder och har haft en vinstmarginal på 4,5 procent.

För ungefär två veckor sedan firade företaget 160-årsjubileum på Liljas Arena. 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De tar över gamla Kommissionsaffären

I början på april flyttar Curts Färg in i lokalen där gamla Kommissionsaffären låg.

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.18:30, 12 september, 2017

De tar över gamla Kommissionsaffären
Foto: Arkiv

24Nybro kunde under måndagen berätta att färgbutiken, Curts Färg lämnar sin befintliga affärslokal vid Glasrondellen och flyttar in till en mindre lokal i centrum.

LÄS MER OM CURTS FÄRG HÄR!

– Vi lämnar lokalen vid Glasrondellen till våren och flyttar in vid Kommissionsaffärens gamla lokaler på Storgatan, säger Ewa Hagman från Curts Färg.

Tanken är att flytten från butiken vid Glasrondellen ska äga rum i mars och inflyttning till lokalen på Storgatan ska vara klar i början på april.

– Vårt mål är att starta igång verksamheten på Storgatan i början på april, säger Ewa.

Varför valde ni att flytta från Glasrondellen? 

– Lokalen är för stor för oss och vi behövde en mindre. När vi sedan hittade butiken på Storgatan kände vi att den var perfekt för oss, avslutar hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stort intresse för butik när handlare lämnar

Curts färg flyttar ut från sin befintliga fastighet vid Glasrondellen: "Många som har frågat om butiken innan".

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.17:01, 11 september, 2017

Stort intresse för butik när handlare lämnar
Foto: Arkiv

Till våren är det dags för Curts Färg att lämna sin befintliga fastighet vid Glasrondellen i Nybro och flytta in till en mindre butik inne i stan.

– De flyttar ut till våren är det tänkt, säger fastighetsägaren och vd på Färggrossen, Mikael Lindgren. 

Intresset kring den tidigare bensinmacksfastigheten vid glasrondellen har varit stor och det under en längre tid.

– Jag har haft många som har frågat under åren, även när Curts Färg har varit där, så intressenter har inte saknats. Fastigheten kommer på sikt att fyllas med verksamhet men det är en lång process, säger Mikael.

Vad som kommer flytta in vid den 620 kvadratmeter stora butiksytan vid Glasrondellen, är något som fastighetsägaren Mikael Lindgren i nuläget inte vet.

– Det är inget som är klart och det lär ta ett tag innan vi vet vem som tar över. Som jag sa innan är det här en lång process men jag är inte orolig för att den ska stå tom. Det får ta den tid det tar helt enkelt, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Här är Nybros nya livsmedelsaffär: ”Erbjuda en personlig kontakt”

Vid månadsskiftet var det premiär för den nya livsmedelsaffären på Storgatan.

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.11:47, 8 september, 2017

Här är Nybros nya livsmedelsaffär: ”Erbjuda en personlig kontakt”
Ägare Mostafa Alshaar. Foto: Faton Pasho

I början på året flyttade Gullaskruvs delikatesser in i Cedemerts gamla lokaler på Storgatan i Nybro – när ägaren Bernhard Falke bestämde sig för att öppna en ny delikatessbutik med närproducerade produkter.

Det gick dock inte som ägaren Falke hade tänkt och i början av augusti avbröt man hyreskontraktet.

– Det gick tyvärr inte runt rent ekonomiskt så vi valde att lämna affären på Storgatan i början på augusti, säger Bernhard.

Några veckor senare var affärslokalen på Storgatan återigen uthyrd.

– Vi tog över lokalen i mitten på augusti och flyttade in våra saker successivt. Vid månadsskiftet hade vi premiär för vår nya livsmedelsbutik Nybro kött, berättar ägaren Mostafa Alshaar. 

Förutom försäljning av kött har livsmedelsbutiken de allra flest varor för daglig bruk så som grönsaker, frukter och skönhetsartiklar och målet är klart för ägare Mostafa – erbjuda bra varor till billigt pris.

– Jag vill konkurrera med de stora aktörerna som jag anser tar väldigt mycket betalt för sina varor. Tanken är att jag ska ligga lägst av alla och erbjuda en personlig kontakt med mina kunder, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng