Lekia laddar för svart fredag: ”Ska bli superroligt”

På fredag är det Black Friday – och på Lekia i Nybro har man förberett med att fylla butiken med tusentals leksaksartiklar. "Vi har även tagit in extrapersonal, och känner oss väldigt taggade. Det ska bli superroligt", säger Barbro Nejdeblad på Lekia.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.15:17, 25 november, 2015

2 bilder
  • Lena Johansson och Barbro Nejdeblad är laddade inför Black Friday. Foto: Martin Persson
    Lena Johansson och Barbro Nejdeblad är laddade inför Black Friday. Foto: Martin Persson
  • Foto: Martin Persson
    Foto: Martin Persson

Black Friday är detaljhandelns högtidsstund på året i USA, med mängder av rabatter och erbjudanden. På fredag är det dags för Lekia i Nybro att för andra året i rad hänga på trenden. Förra året blev en succé, trots att personalen till en början inte kände till Black Friday.

– Det är huvudkontoret som har bestämt det, och vi hade ingen aning om vad det var för något förra året. Det lät lite otäckt tyckte vi, skrattar Lena Johansson på Lekia i Nybro.

Men trots ovissheten var det fullt upp för personalen, från morgon till kväll, under fjolårets Black Friday.

– Det var helt enormt. Folk kände tydligen till detta fenomen och var enormt köpsugna, säger Lena Johansson.

Förberedelserna är i full gång och de räknar med att sälja ungefär fyra gånger så mycket som under en vanlig fredag. Den drygt 700 kvadratmeter stora ytan är fylld med tusentals leksaksartiklar.

– Butiken är laddad med varor och vi har även tagit in extrapersonal. Vi är väldigt taggade och det ska bli superroligt. Det är så mycket som händer nu med både Black Friday och julskyltning, men vi älskar det, säger Barbro Nejdeblad.

Fakta



Black Friday kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USA:s största shopping- och readag. Det är traditionellt även dagen då julhandeln inleds, och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa.

Namnet härstammar ursprungligen från Philadelphia någon gång före 1961, där det beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving. Uttrycket började spridas utanför Philadelphia 1975 och är nu ett allmänt namn i USA för dagen efter Thanksgiving. En senare förklaring till namnet är att denna dag går många butiker från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna.

Källa: Wikipedia.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel